Våler Skole
Beskrivelse av konsept
-Overordnede intensjoner
- Skape et skole- og kultur- og aktivitetssenter som oppleves som et kraftsentrum (en storstue) og et felleseie for alle kommunens innbyggere.
- Binde de ulike programmene tett sammen slik at alle besøkende opplever anlegget som en enhet, både utvendig og innvendig.
- Legge til rette for sambruk av arealer og stor grad av flerbruksmuligheter over tid.
-Identitet og karakter
- Skape et forløp av funksjoner med faste volumer som sonedelende og sammenbindende identitetselementer.
- Benytte tre i ulike former/med ulik karakter, som byggets kjennemerke. Krysslagt massivtrekonstruksjon i de synlige konstruktive elementene, panelte faste/sonedelende bygningsvolumer og bygget er kledd utvendig med trepanel.
-Form, materialbruk og forhold til omgivelsene Anleggets konseptuelle helhet gjenspeiles i rolige og enkle former, gjenkjennbare og sammenbindende bygningselementer og tre som hovedmateriale: Karakteristiske egenskaper som samspiller med landskapsformene og stedets egenart.
Anlegget er organisert i kors-form med et sentralt plassert adkomstrom, noe som gir direktekontakt med alle de ulike enhetene anlegget består av. Utgangspunktet er den eksisterende ungdomsskolen med sin aksiale organisering og hoved-adkomst i aksen mellom skole-/aktivitetshuset og det gamle rådhuset. Vi har lagt vekt på å forsterke denne hoved-aksen i Våler Sentrum, ved å aktivisere og rendyrke denne som stedets opplevelses-, kultur-, kunnskaps- og aktivitetsstreng. En oppgradering av Våler Sentrum som vil kunne forsterke stedets sentrale rolle i Kommunen.
Bruken av tre som hovedmateriale, både utvendig og innvendig, vil gi anlegget stedstilhørighet. I en eventuell videreutvikling av prosjektet vil det være sentralt å fokusere på maksimal bruk av tre innenfor akseptable budsjett- og teknologiske rammer.
UTEAREALER
Det nye skole og aktivitetssentret er en vitamininnsprøytning i Våler Sentrum og vil innebære en betydelig oppgradering av det offentlige rom, ved at man utvikler og forsterker samspillet mellom hoveddelen av sentrum og Glomma. Å etablere en sterk tverrakse fra det gamle Rådhuset til skole-/aktivitetssentret som krysser den for bebyggelsen langs hovedveien, er et grep som kan skape en helt ny identitet for sentrum i Kommunen. Denne nye aksen med offentlige funksjoner, både ute og inne, vil kunne bli det nye samlingsområdet for alle innbyggerne i kommunen. Vi har lagt stor vekt på å skape et forløp med ulike bruksmuligheter, tilrettelagt for større eventer så vel som daglige gjøremål.
PETAGOGISK GREP
Elevene på de ulike trinnene skal oppleve eierskap for og trygghet i sitt område, og samtidig oppleve seg som en viktig del av den større helheten. Hele anlegget er deres mulighetsarena.
Trinnsone 1-7 består i prinsippet av store åpne rom med karakterfulle og individuelt utformede romskillende volumer (grupperom). Inndelingen i enkeltrom for undervisning, kan endres over tid og tilpasses ulike behov, uten at baseområdet skifter karakter.
Undervisningsrommene er fleksible i bruken og legger til rette for ulike pedagogiske organiseringsformer og arbeidsmåter; store og små grupperinger, individuelt arbeid og samarbeidsaktiviteter, stille aktiviteter og aktiviteter som skaper lyd. Nærheten til SFO-basen legger til rette for sambruk.
Som midtpunkt i basen ligger fellesrommet med overlys (basens hjerte).
Basen for elever med spesielle behov, ligger likeverdig plassert med de andre basene; inn mot fellesrommet.
Kommunikasjonsarealene er dynamiske rom (ikke korridorer), noe som gir soner/kroker for ikke-programmert aktivitet.
ØVRIGE FUKSJONER
-Idrettshallen og aktivitetshuset Romprogrammet er lagt til grunn og de spesielle funksjonene har fått sin egen identitet. Bærekonstruksjon i massivtre, kledd utvendig med trepanel. Hallen er åpen mot vestibylen og delvis åpen mot adkomstplassen og mot den offentlige veien til elvebredden på sørsiden. Garderobene ligger i underetasjen med trapp og heisforbindelse som gir direkte utgang til utearealene samt egen trapp opp til hallen og galleriet. Ekstra HC-garderobe på hovedplanet.
-Bibliotek Eksisterende bibliotek rives og gir plass til nytt bibliotek over to etasjer, med interntrapp og heis med adgangskontroll. Biblioteket nyttes som et samlingsted for kunnskaps- og kulturformidling både for kommunens innbyggere og for ansatte og elever. Vi har valgt å legge kjøkken/servering til vestibylen, mens skranken for biblioteket er tenkt som informasjons- og billettsalgsted for hele anlegget.
-Kulturskolen Kulturskolen beholder de eksisterende lokalene i eksisterende bygg, og får sine nye arealer i nyetablerte rom, men har også en utvidet mulighet ved å benytte de nye grupperommene i trinnsonene, som har en form tilrettelagt for musikkutøvelse.
-Svømmehallen Svømmehallen består av to deler; bassengrommet og garderobevolumet. Bassengrommet er et åpent innglasset volum med bærekonstruksjon i krysslagt massivtrekonstruksjon, og garderobevolumet er et lukket volum, kledd utvendig med trepanel.